T.Y.D.H. Amaçları
ARIMSAL YAYIM
VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ UYGULAMA ESASLARI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair
Yönetmelik hükümlerine göre, tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların yetkilendirilmesi ile çalışmalarına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
MADDE 2- (1) Üretici örgütleri/ziraat odaları, dernek/vakıflar, şirketler ve serbest
tarım danışmanlarınca yerine getirilecek tarımsal danışmanlık hizmetlerinin
yürütülmesinde; görev, sorumluluk, izleme, değerlendirme ve denetim
görevleriyle ilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1)5488
sayılı Tarım Kanunu ile 08/09/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair
Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4- (1) Bu uygulama esaslarında geçen;
1. Bakanlık: Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığını,
2. Başkanlık: Eğitim Yayım
ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
c) Dernekler/vakıflar: Sivil toplum
örgütlerinden, tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle danışmanlık hizmeti
vermek üzere tarımsal işletme sahipleri veya çiftçiler tarafından ilgili
mevzuata göre kurulan tarımsal danışmanlık derneklerini/vakıflarını,
ç) İl/İlçe müdürlüğü: Bakanlık İl ve İlçe
Müdürlüklerini,
d) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve
hesabına çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve
tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, yetki
belgesi sahibi kişileri,
e) Şirket: Tarımsal işletmelere, sivil
toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan kuruluşlara ve
çiftçilere tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde yetkilendirilen tüzel kişiliğe haiz tarımsal danışmanlık
şirketlerini,
f) Tarım danışmanı: Sivil toplum
örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam
edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına
çalışan ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış
kişileri,
g) (Değişik Bakanlık Makamının
25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal Danışmanlık Hizmet
Bürosu: Tarımsal danışmanlık ve yayım hizmetlerinin yürütülmesi için,
belirlenen şartları taşıyan danışma ve kayıt tutma işlerinin yürütüldüğü faal
işyeri,
ğ) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil
toplum örgütleri, ziraat odaları, şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca,
tarımsal işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki
ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret
karşılığında yürütülen hizmetleri,
h) Uygun görüş raporu: Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi talebinde bulunan kişi/kuruluş için ilde Koordinasyon
ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü ve en az bir teknik personelce, ilçede İlçe
Müdürü ve en az bir teknik personelce düzenlenen ve tarımsal danışmanlık
faaliyetlerini yürütmek için faal web sitesi, gerekli araç, alet ve büro
donanımı durumunu gösterir raporu,
ı) Üretici örgütleri: Sivil toplum
örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici birlikleri, üretici
birlikleri ve bunların üst birliklerini,
i) Yetki belgesi: Yönetmelikte belirlenen
şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
j) Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşlarda tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan,
tarımsal alanda lisans ve üstü mezunu kişiyi,
k) Yönetmelik: Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
l) Ziraat odaları: İlgili Kanuna göre
kurulmuş olan ve çiftçilerin üye oldukları meslek kuruluşlarını
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi Verilecek Kişi ve Kuruluşlar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilecek kişi ve kuruluşlar
MADDE 5- (1) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi ve kuruluşlar aşağıda
belirlenmiştir.
a) Tarım danışmanı istihdam eden üretici
örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarım danışmanı istihdam eden dernekler
ve vakıflar,
c) Sözleşme karşılığında
çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal
danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve tarım danışmanı istihdam eden
şirketler,
ç) Çiftçilere/tarımsal işletmelere,
üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere
sözleşme imzalayan serbest tarım danışmanları.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üretici
Örgütlerine/Ziraat Odalarına
Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına
ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 6- (1) Bu
uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarım danışmanı istihdam eden
üretici örgütlerine ve ziraat odalarına, Bakanlık tarafından yetki belgesi
verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne,
İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda
bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları web sitesi kurmak ve faal durumda
tutmak zorundadır.
(3) Yetki belgesi başvurusunda bulunan
üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak zorundadır.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu konudaki kararını
değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan
üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik Komitesinin belirlediği
bölümlerde tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için
aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-1a),
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve
tarım danışman istihdam etmek için yetkili kurul kararı,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve
varsa yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ve varsa yöneticiye ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge. Danışmanlık hizmet alımı
yapılmışsa, hizmet sözleşmesinin onaylı sureti ve danışmanların onaylı
sertifika suretleri.
(6) Yetki belgesi için istenen belgelerden
fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından
onaylanır.
(7) Yetki belgesi verilmesi için
istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir.İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(8) İl Müdürlüğünce uygun görülen
başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-1b formu doldurularak Başkanlığa
gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilen üretici örgütü/ziraat odası bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki
belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne,
İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile
yapılır.
a) Bu Uygulama Esaslarının 6 ncı maddesi,
beşinci fıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Adres değişikliğine ilişkin yetkili
kurul kararı,
c) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki
belgesi.
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden
yetki belgesi düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan
başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-1ç formu
doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa
gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(10) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilen üretici örgütü/ziraat odası mevcut tarım danışmanı sayısının
artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki
belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı ile
imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika
sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan
onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım danışmanı
için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat odasının bürosu ilçede ise,
İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(11) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilen üretici örgütü/ziraat odası bir tarım danışmanının yerine başka bir
tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 6 ncı madde, onuncu fıkra, a)
bendindeki belgeler istenir.
(12) Üretici örgütü/ ziraat odası yönetici
istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek
zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan onaylı alınan belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için
düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat odası bürosu ilçede ise, İlçe
Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 7 (1)
Üretici örgütü/ziraat odası; çalışmasını aksatmamak ve hizmet kalitesini
düşürmemek koşuluyla, üretici örgütü/ ziraat odasının kendi biriminin
bulunmaması durumunda faaliyette bulunmak üzere yetki aldıkları ilin
ilçelerinde şube açabilir. Şube izni için başvurular büronun bulunduğu yerdeki
İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Üretici örgütü ve ziraat odasının,
bulunduğu ilin ilçesinde şube açabilmesi için merkezinde yönetici hariç en az
dört tarım danışmanının, ilçede şube yöneticisi hariç olmak üzere en az iki
tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım
danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(3) Şube açılmasına ilişkin yapılan
başvuruda;
a) Şube açılması için yetkili kurul
kararı,
b) Yetki belgesinin İl/İlçe Müdürlüğü
onaylı sureti,
c) Şube yöneticisinin varsa danışmanlık
sertifika sureti, imzalanan hizmet sözleşmesinin sureti, ilgili meslek
kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti
ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan belge,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ile
imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika
sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan
onaylı belge,
d) Şubenin adresi, telefon numarası vb.
iletişim bilgileri,
e) Uygun görüş raporu.
(4) İlçe Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli
incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak İl Müdürlüğüne gönderir. İl
Müdürlüğü gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır
ve şubenin açılışına onay verilmek üzere Ek-1c formunu doldurarak Başkanlığa
gönderir.
(5) Şubelerin yapacakları iş ve
işlemlerden merkezdeki üretici örgütü/ ziraat odası birinci derecede
sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine
ilişkin usul ve esaslar
MADDE 8- (1) Üretici örgütü ve ziraat odası, tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve
danışman istihdam etmek için yetkili kurul kararı almak zorundadır.
(2) Üretici örgütü/ ziraat odası
bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı istihdam ediyorsa yönetici
istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım danışmanından
sorumlu olamaz.
(3) İstihdam edilecek tarım
danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en
az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(4) Üretici örgütü/ ziraat odası
bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanı sayısı beş ve üzeri olduğunda
istihdam edilen tarım danışmanlarının en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(5) Üretici örgütünün veya ziraat odasının
başkanı, istihdam edilecek tarım danışmanının ve yöneticinin işverenidir.
(6) İstihdam edecekleri tarım danışmanları
ve yönetici ile taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır ve bu
kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin, İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl
olmalıdır.
(7) Başkan ve yönetici sertifika sahibi
olsa bile tarım danışmanlığı yapamaz.
(8) Üretici örgütü/ziraat odasını
Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(9) Üye olan her çiftçinin, tarımsal
danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak
isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil olurlar.
(10) Bünyesinde tarım danışmanı istihdam
ediyorsa, üretici örgütü/ziraat odası ile tarımsal danışmanlık hizmetlerinden
yararlanmak isteyen üyeler arasında Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet
sözleşmesi imzalanır.
(11) Üretici örgütü/ziraat odası
tarafından tarımsal danışmanlık şirketlerinden/serbest tarım danışmanlarından
hizmet satın alınabilir ve Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi
imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet
koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler
yapılabilir.
(12) Yönetim Kurulu, tarımsal danışmanlık
hizmetleri ile ilgili bütün hususlardan sorumludur.
(13) Sisteme yeni dâhil olan çiftçilerin
isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(14) Kuruluş kanunlarında şirket
kurabileceklerine dair hüküm olan üretici örgütleri, ziraat odaları, bu
Uygulama Esasları hükümlerine uygun olarak tarımsal danışmanlık şirketi
kurabilirler.
(15) İstihdam edilecek yönetici ve tarım
danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve sosyal hakları
sözleşmelerinde belirlenir.
(16) İstihdam edilen bir tarım danışmanı,
18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak
isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım
danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(17) İstihdam edilen tarım danışmanları
sorumlu oldukları çiftçileri, ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt
çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu
gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(18) Girdi satışı yapan üretici örgütü ve
ziraat odası, satışta görevli teknik personel dışında tarım danışmanı istihdam
etmek zorundadır. İstihdam edilen danışman girdi satışında görevlendirilemez.
(19) Danışmanlık hizmetleri ile ilgili
çalışmalara ilişkin her türlü belge ve bilgi Bakanlığın veya Bakanlık
tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurulur.
(20) Sisteme dâhil olan her çiftçi için
bir dosya hazırlanır. Bu dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki
işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, gerçekleştirilen bireysel
görüşmeler ile işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir
bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(21) Üretici örgütü faaliyet alanına uygun
sertifika sahibi danışman istihdam eder veya danışmanlık hizmeti satın alır.
(22) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde
görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir
faaliyette bulunamazlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Derneklere/Vakıflara
Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 9- (1) Bu
Uygulama Esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarımsal danışmanlık derneklerine
ve vakıflarına yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda bulunan
dernekler/vakıflar web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3)Yetki belgesi başvurusunda bulunan
dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek
görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan
dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım danışman
istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki
belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-2a),
b) Sadece tarımsal danışmanlık hizmeti
vermek üzere kurulduğunu gösteren tüzüğünün/vakıf senedinin onaylı örneği ve
üye listeleri,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve
varsa yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika sureti,
ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi,
nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge.
d)Yetki belgesi için istenen belgelerden
fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından
onaylanır.
(6) Yetki belgesi düzenlenebilmesi için
istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(7) İl Müdürlüğünce uygun görülen
başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-2b formu doldurularak Başkanlığa
gönderilir.
(8) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilen dernekler/vakıflar bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi
düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe
Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile
yapılır.
a) Bu uygulama esasının 9 uncu maddesi,
beşinci fıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Adres değişikliğine ilişkin yönetim
kurulu kararı,
c) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki
belgesi,
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden
yetki belgesi düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan
başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-2ç formu
doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa
gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilen dernekler/vakıflar mevcut tarım danışmanı sayısının artırılmasına
yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı ile
imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika
sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan
onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım danışmanı
için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise, İlçe
Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(10) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilen dernekler/vakıflar bir tarım danışmanının yerine başka bir tarım
danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 9 uncu madde, dokuzuncu fıkra, a)
bendindeki belgeler istenir.
(11) Dernekler/vakıflar yönetici istihdam ettiğinde
aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdan sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için
düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce
evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 10- (1) Üyelerine sadece
tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan dernekler ve vakıfların
kuruluşları, tabi oldukları mevzuata göre yapılır ve tüzüklerinde/vakıf
senetlerinde danışmanlık hizmeti vermek üzere kuruldukları açık olarak
belirtilir.
(2) İstihdam edilen bir tarım danışmanı,
18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak
isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım
danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(3) Dernekler/vakıflar bünyesinde dört ve
daha fazla sayıda tarım danışmanı istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek
zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4) İstihdam edilecek tarım
danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en
az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(5) Dernekler/vakıflar bünyesinde istihdam
edilen tarım danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen tarım
danışmanlarından en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(6) Tarım danışmanları, sorumlu oldukları
çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına
ayırır. Çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik
olarak hazırlar ve uygular.
(7) Üye olan her çiftçinin, tarımsal
danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak
isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil olurlar.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinden
yararlanmak isteyen üyeler ile dernek/vakıf arasında Başkanlıkça hazırlanan
hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet verdiği
alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya
yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(9) Üye listeleri bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine gönderilir. Yeni üye olan çiftçilerin isimleri altı ayda
bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(10) Fahri üyelerinin dışındaki
üyelerinin tamamının çiftçi olması zorunludur.
(11) Tarımsal danışmanlık dernek veya
vakfınınbaşkanı, yönetici ve danışmanın işverenidir.
(12) Başkan ve yönetici, sertifika sahibi
olsa bile danışmanlık yapamaz.
(13) (Değişik Bakanlık Makamının
25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam edecekleri tarım
danışmanları ve yönetici ile taraftarlarca hazırlanan istihdam sözleşmesi
imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin İl/ilçe Müdürlüğüne
bildirilir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki
yıl olmalıdır.
(14) Tarımsal danışmanlık dernek/vakfı,
Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(15)Çalışmalarına ilişkin her türlü belge
ve bilgi, Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin
denetimine hazır bulundurulur.
(16) İstihdam edilen tarım danışmanları,
her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu
tarihteki işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli
hizmetler, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile işletmenin mevcut
durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer
hususlar yer alır.
(17) İstihdam edilecek yönetici ve tarım
danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve sosyal hakları
sözleşmelerinde belirlenir.
(18)Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde
görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir
faaliyette bulunamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Şirketlere
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına
ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve
Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 11- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarımsal
danışmanlık şirketlerine yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Şirketin faaliyet alanında/alanlarında
tarımsal girdilerin satışı ve bayiliği varsa yetki belgesi verilmez.
(3) Tarımsal danışmanlık şirketinin ana
merkezinde yönetici hariç en az dört tarım danışmanının istihdam edilmesi
zorunludur. İstihdam edilen tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve
ayrıca danışmanlar içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi
olmalıdır. Ancak başka il veya ilçede şube açılması durumunda şube yöneticisi
hariç olmak üzere ilde en az dört, ilçede en az iki tarım danışmanının istihdam
edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu
olmalıdır.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan
şirketler web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(5)Yetki belgesi başvurusunda bulunan
şirketler; İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetine yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda İl Teknik Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek
görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine sunar.
(6) Yetki belgesi başvurusunda bulunan
şirketler; İl Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde danışman istihdam etmek
zorundadır.
(7) Şirketi Bakanlığa karşı şirket
yöneticisi veya yönetim kurulu başkanı temsil eder.
(8) Şirkete yetki belgesi verilmesi için
aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-3a),
b) En az limited şirket olarak
kurulduklarını ve faaliyet alanlarından birinin tarımsal danışmanlık hizmeti
olduğunu belgeleyen ticaret sicil gazetesi örneği ve fatura,
c) Adı, adresi, vergi numarası, var ise
logosuna ait belgeler,
ç) Kurucularına, ortaklarına ait kimlik ve
varsa diploma/çıkış belgesinin bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğünce onaylı
suretleri,
d) İstihdam edilen tarım danışmanı ve
yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına
ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek
kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı
sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
e) Bakanlığa karşı şirketi temsil edecek
kişinin, şirket adına imza atmaya yetkili olduğunu gösterir noter onaylı imza
sirküleri,
f) Uygun görüş raporu,
g) Yetki belgesi için istenen belgelerden
fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından
onaylanır.
(9) Yetki belgesi verilmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive
kaldırır.
(10) İl Müdürlüğünce uygun görülen
başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-3b formu doldurularak Başkanlığa
gönderilir.
(11) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilen şirketler bürolarını değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi
için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 11 inci maddesi,
sekizinci fıkrası, a), c) ve f) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki
belgesi,
c) Adres değişikliğine ilişkin şirketin
ortaklar kurul kararını gösteren ticaret sicil gazetesi onaylı sureti,
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden
yetki belgesi düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne
yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan
başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-3ç formu
doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa
gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(12) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilen şirketler, mevcut tarım danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni
tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne
teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı ile
imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika
sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan
onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım danışmanı
için düzenlenen belgeler, şirket bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir.İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa
bilgi verir.
(13) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilen şirketler bir tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı
istihdam ettiğinde, sadece 11 inci madde, on ikinci fıkra, a) bendindeki
belgeler istenir.
(14) Şirketlerin mevzuat gereği yönetici
sayısını artırması gerektiğinde; şirketler aşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için
düzenlenen belgeler, şirketin bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa
bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 12- (1) Şirketler, çalışmalarını aksatmamak ve hizmetlerinin kalitesini
düşürmemek koşuluyla faaliyette bulunmak üzere izin aldıkları ilin ilçelerinde
ve diğer il/ilçelerde şube açabilirler. Şube izni için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Başvuru sırasında;
a) Şube açılması yönünde şirketin ortaklar
kurulu kararını gösteren ticaret sicil gazetesi onaylı sureti,
b) Yetki belgesinin İl Müdürlüğü onaylı
sureti,
c) İstihdam edilen tarım danışmanı ve
yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına
ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek
kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı
sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Şubenin adresi, telefon numarası gibi iletişim
bilgilerine ait belgeler.
d) Şubenin büro ve teknik malzeme
donanımına ilişkin bilgileri içeren bir dosya sunulur.
(3) İl Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli
incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin
açılışına onay verilmesi amacıyla Ek-3c formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(4) Şubeler, çalışmalarında yönetmelik
hükümlerine uymak zorundadır. Şubelerin yapacakları iş ve işlemlerden şirket
birinci derecede sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 13- (1) Şirketin ana sözleşmesinde, faaliyet alanlarından birinin tarımsal
danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğu belirtilir.
(2) Şirket kuruluşunda, il sınırları
esastır ve her danışmanlık şirketi kurulduğu ilde bulunan çiftçilere hizmet
verir. İlin büyüklüğü ve çiftçi potansiyeline göre şirket kuruluşunun
gerçekleştiği ilin ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde de şube açılabilir. Açılan
şubelerde yürütülen tüm faaliyetlerden danışmanlık şirketi sorumludur. Şube
açılması veya kapatılması durumunda bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne yazılı
olarak bilgi verilir.
(3) Şirketler yönetici istihdam etmek
zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4) Şirketler bünyesinde istihdam
edilen tarım danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen
danışmanlardan en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(5) Şirketlerde yönetici şirket
ortağı dışında biri olmalıdır.
(6) Yöneticiler sertifikaları olsa
bile yöneticilik görevleri devam ettiği sürece fiilen tarımsal danışmanlık
görevi yapamazlar.
(7) Hizmet verecekleri çiftçilerle ve/veya
üretici örgütleri/ziraat odaları ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça
hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde; ilin veya
hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(8) Sözleşme imzalanan çiftçi/üretici
örgütlerinin/ziraat odalarının listesi bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne
gönderilir. Yeni sözleşme imzalayan çiftçi/çiftçi örgütleri/ziraat odaları
varsa isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(9) İstihdam edeceği tarım danışmanları
ile taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır.
(10) İstihdam edilen danışmanların listesi
ve bu listedeki değişiklikler bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(11) İstihdam edilen bir tarım danışmanı,
18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak
isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım
danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(12) İstihdam edilen tarım danışmanları,
sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt
çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu
gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(13) Şirketler danışmanlık hizmetlerini
yürütecek büro ve teknik personel yeterliliğine sahip olmalıdır. Bürolar,
danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş
edilmeli, her türlü iletişim imkânı bulunmalı, gerekli alet ve eğitim
malzemeleri ile donatılmış olmalıdır. Bürolarda dışarıdan tanınmasını
sağlayacak şekilde bir tabela bulunması zorunludur. Bürolarda danışmanlık
faaliyetlerinin dışında her hangi bir faaliyet yürütülmesi yasaktır.
(14)(Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014
tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam edilen yönetici ve tarım
danışmanlarının iş tanımı, işe başlama ve işten çıkarılma tarihi ve sosyal
hakları sözleşmelerinde belirlenir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak
sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(15) Üretici örgütleri ile hizmet
sözleşmesi imzaladıklarında, üretici örgütünün faaliyet alanına giren konuda
sertifika sahibi tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır.
(16) Çalışmalarına ilişkin her türlü belge
ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin
denetimine hazır bulundurmakla yükümlüdür.
(17) Sözleşme imzalanan her çiftçi için
bir dosya hazırlanır. Bu dosyada; çiftçinin sözleşme tarihinde işletmesine ait
mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, sözleşme
ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler, işletmenin
mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak
diğer hususlar yer alır.
(18) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen
yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette
bulunamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Serbest Tarım
Danışmanlarına Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri ve
Tarımsal
Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Serbest tarım danışmanlarının başvuru
işlemleri
MADDE 14- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak serbest tarım
danışmanlarına yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2)Yetki belgesi başvurusunda bulunan
serbest tarım danışmanları web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3) Serbest tarım danışmanlarına yetki
belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-4a),
b) Bağlı bulunduğu vergi dairesinden
alınacak serbest meslek mükellefiyeti tescil belgesi ve fatura/serbest meslek
makbuzu,
c) İlgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
ç) Tarımsal danışmanlık sertifikasının
onaylı sureti, onaylı mezuniyet belgesi ve nüfus cüzdanı sureti,
d) İlgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair onaylı belge,
e) Danışmanlık bürosunun adresi, telefon
numarası gibi iletişim bilgileri,
f) Danışmana ait noter onaylı imza
sirküleri,
g) Uygun görüş raporu.
ğ)Yetki belgesi için istenen belgelerden
fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından
onaylanır.
(4) Yetki belgesi verilmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri İlçe Müdürlüklerinden gelen
dosya ve evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(5) İl Müdürlüğünce uygun görülen
başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-4b formu doldurularak Başkanlığa
gönderilir.
(6) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilen serbest tarım danışmanı bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi
düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe
Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile
yapılır.
a) Bu uygulama esasının 14 üncü maddesi,
üçüncü fıkrası, a), b), c), e) ve g) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki
belgesi.
c) Adres değişikliğinden dolayı yeniden
yetki belgesi düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
ç) Adres değişikliğinden dolayı yapılan
başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-4ç formu
doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa
gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 15- (1) Sözleşme karşılığı çiftçilere/tarımsal işletmelere/üretici
örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti verecek olan
danışmanlar aşağıdaki esaslar dâhilinde çalışır.
1. Serbest Tarım Danışmanı,
tarım danışmanı sertifikasına sahip olmalıdır.
2. Tarımsal danışmanlık
hizmeti verecekleri çiftçilerle/tarımsal işletmelerle ve/veya üretici
örgütü/ziraat odası ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan hizmet
sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde; ilin veya hizmet verdiği
alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya
yönelik düzenlemeler yapılabilir. Bir tarım danışmanı, 18 inci maddede
belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir.
c) Sözleşme imzaladıkları çiftçileri
ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır. Çalışma
programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar
ve uygular.
ç) Sözleşme imzaladıkları
çiftçilerin/tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının
listesini bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne gönderir. Yeni sözleşme imzalayan
çiftçilerin/ tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının
isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
d) Çalışmalarına ilişkin her türlü belge
ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin
denetimine hazır bulundurmakla yükümlüdür.
e) Sözleşme imzaladığı her çiftçi için bir
dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sözleşme tarihinde işletmesine ait mevcut
durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, sözleşme ücretlerinin
ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler, işletmenin mevcut
durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer
hususlar yer alır.
f) Serbest tarım danışmanları, tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
MADDE 16- (1) Serbest tarım danışmanları, mesleki faaliyetlerini açtıkları bürolarda
sürdürür.
(2) Bir tarım danışmanı sadece bir büro
açabilir. Ancak fiziki koşullarının uygun olması durumunda, ilgili mevzuat
hükümleri doğrultusunda bir büroyu en fazla iki danışman kullanabilir.
(3) Bürolarda mesleki faaliyetlerinin
dışında herhangi bir faaliyet yürütmeleri yasaktır.
(4) Bürolarda dışarıdan tanınmayı
sağlayacak şekilde bir tabela bulunması zorunludur.
(5) Bürolar; tarım danışmanlığı mesleğinin
yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş edilmiş, gerekli alet ve eğitim
malzemeleri ile donatılmış olmalıdır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Hizmeti Verecek Kişi ve Kuruluşların Faaliyetleri,
Hizmet
Verilecek Çiftçi Sayıları
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi
ve kuruluşların faaliyetleri
MADDE 17- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, çiftçilerle
imzaladıkları sözleşme kapsamında yapacakları tarımsal danışmanlık çalışmalarına
ilişkin yıllık program hazırlar.
(2) Program hazırlamada öncelikle
çiftçilerin/tarımsal işletmelerinin mevcut durumlarını ortaya koyan bir çalışma
yapılır. Bu amaçla, mevcut durum tespit formu (Ek-5) kullanılır. Bu formlar her
çiftçi için ayrı doldurulur. Çiftçi kayıtları en az formdaki bilgiler olmak
üzere ayrıca bilgisayar ortamında tutulur.
(3) Sözleşme imzalanan çiftçi/çiftçi
grubunun tarımsal üretimde karşılaşmış oldukları problemler ve bu problemleri
ortaya çıkaran nedenler belirlenir. Bu amaçla problem analizi çalışması
yapılır.
(4) Yapılan bu çalışmaya uygun olarak,
tarımsal üretime ilişkin tespit edilen sorunlar bir öncelik sıralamasına tabii
tutularak, belirlenen problemlerden hangilerinin öncelikli olarak çözüleceğine
karar verilir.
(5) Bu çalışmalar sırasında tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, ilin ve çiftçilerin tarımsal
sorunları hakkında İl/İlçe Müdürlüğü ile işbirliği yaparlar.
(6) Bunun sonucunda, sözleşme kapsamında
yapılacak faaliyetlerin konu ve içerikleri belirlenir.
(7) Şirketler, üretici örgütleri, ziraat
odaları, dernekler, vakıflar ve serbest tarım danışmanları, belirtilen esaslara
uygun olarak; yıllık programların hazırlanmasından ve istenen zamanda bulunduğu
ilin İl/İlçe Müdürlüğüne teslim edilmesinden sorumludur.
(8) Hazırlanan yıllık programlar; tarımsal
danışmanlık şirketlerinde programı hazırlayan danışman ve şirket yöneticisi
tarafından; üretici örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık
derneklerinde/vakıflarında programı hazırlayan danışman, varsa yönetici ve
işveren tarafından serbest tarım danışmanlarının ise kendileri tarafından
imzalanır.
(9) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşlar; yıllık programda yer alan ve ay içerisinde yapacakları
faaliyetleri ile bireysel işletme ziyaretlerini kapsayan aylık faaliyet
programlarını hazırlar. Hazırlanan aylık faaliyet programını, sözleşme
imzaladığı çiftçilere katılımlarını sağlamak üzere duyururlar.
(10) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşlar, altı aylık dönemler halinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine faaliyet gerçekleşme raporlarını gönderirler.
(11) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşlar, her yılın yıllık değerlendirme raporunu, izleyen yılın ocak
ayında bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine gönderirler.
(12) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşlar; program hazırlanması, faaliyet gerçekleşmelerinin
bildirilmesi ve izlenmesinde Bakanlık tarafından hazırlanacak formları
kullanırlar.
(13) İzleme/değerlendirme sisteminde;
tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri, belirli
dönemlerde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından izlenir.
(14) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
bütün kişi ve kuruluşların faaliyetleri en az yılda bir defa olmak üzere
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından değerlendirilir.
(15) Üretici örgütlerinde/ziraat
odalarında, şirketlerde, dernek/vakıflarda görev yapan tarım danışmanları ve
serbest tarım danışmanları ve yöneticiler, Bakanlığın görev alanına giren
konularda kontrol veya denetim yetkisi veren sertifikaya sahip olsalar bile
tarımsal danışmanlık hizmeti ile birlikte söz konusu görevleri yürütemezler ve
sorumlu yöneticilik yapamazlar.
(16) Üretici örgütü, ziraat odası ve
tarımsal danışmanlık dernek/vakıfları, tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti
sundukları üyeleri ile Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalar.
(17) Tarım danışmanları sahip oldukları
sertifikada belirtilen bölümde danışmanlık hizmeti verebilirler.
(18) (Değişik Bakanlık Makamının
25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal danışmanlık hizmet
bürosu il ve ilçe merkezlerinde açılır.
Hizmet verilecek işletme sayısı ve işletme
ziyaretleri
MADDE
18- (1) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlarda bir tarım danışmanının hizmet
vereceği azami işletme sayıları ve bu işletmeleri kontrol sıklıkları aşağıda
belirlenmiştir.
a)Seracılık: İşletme Sayısı 50, Kontrol
Sıklığı Yılda 30
b) Bahçe Bitkileri: İşletme Sayısı 60,
Kontrol Sıklığı Yılda 20
c) Tarla Ziraatı (sulu): İşletme Sayısı
60, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ç) Tarla Ziraatı (kuru): İşletme Sayısı
70, Kontrol Sıklığı Yılda10
d) Büyükbaş Hayvancılık (süt): İşletme
Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 40
e) Büyükbaş Hayvancılık (besi): İşletme
Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
f) Küçükbaş Hayvancılık: İşletme Sayısı
80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
g) Su Ürünlerinde: İşletme Sayısı 15,
Kontrol Sıklığı Yılda 12
ğ) Arıcılık: İşletme Sayısı 50, Kontrol
Sıklığı Yılda 12
h) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği: İşletme
Sayısı 60, Kontrol Sıklığı yılda 12
ı) Organik Tarım: Kontrol Sıklığı bu
maddenin a) bendi için 34,b) bendi için 24 , c) bendi yılda için 16, ç) bendi
için yılda 14, d) bendi için yılda 44, e) bendi için yılda 24, f) bendi
için yılda 24, g) bendi için yılda 16, ğ) bendi için yılda 16, h) bendi için
yılda 18 sayıda ziyaret sıklığı yeterlidir olarak değiştirilmiştir.
i) Karma işletmeler (Bir tarım
danışmanının hizmet vereceği işletme tipinin birden fazla olması durumu):
İşletme Sayısı 60.
(2) Uzman tarım danışmanı18 inci madde,
birinci fıkranın alt bentlerinde belirtilen işletme sayısının yüzde on fazlası
sayıda işletmeye hizmet verebilir.
(3) (Değişik Bakanlık Makamının
25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Bu uygulama esaslarının 18 nci
maddesinin birinci fıkrasında belirlenen kontrol sıklıkları aylara göre
periyodik dağılımı il teknik komitelerince karara bağlanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Yöneticinin görevleri
MADDE 19- (1)Yöneticinin görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarım danışmanları arasında iş bölümü
yapmak ve koordinasyonu sağlamak,
b) Tarım danışmanlarının faaliyetlerini
programlamak, uygulanmasını sağlamak, izlemek ve değerlendirmek,
c) Tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetleri ile ilgili tüm yazışmaları yapmak,
ç) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyeti
ile ilgili form, faaliyet raporu ve her türlü bilgi ve belgenin İl/İlçe
Müdürlüklerine zamanında gönderilmesini sağlamak,
d) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyetleri
ile ilgili yapılacak her türlü inceleme ve denetimlerde her türlü bilgi ve
belgenin hazır bulundurulmasını sağlamak.
(2) Yöneticinin birden fazla olması
durumunda başkan/şirket kurucusu tarafından yöneticiler arasında işbölümü
yapılır.
(3) (Değişik Bakanlık Makamının
25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal işletmeye tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki yöneticinin mücbir sebeplerden dolayı
görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki yönetici on beş gün içinde ikame
edilir ve ikame edilen yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş gün içerisinde
il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri sistem üzerinde
işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il
müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bilgi
verilir.
MADDE 20- (1)
Bakanlık, tarımsal danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi ve kuruluşları
Yönetmelik ve bu Uygulama Esaslarına uygun olarak danışmanlık hizmetlerini
sunmalarını sağlamak üzere aşağıdaki esaslara uygun olarak denetler.
a) Denetleme; Başkanlık, İl
Müdürlüğü ve İlçe Müdürlüğü tarafından yapılır.
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir Komisyon oluşturulur.
Komisyonda, varsa Tarım Yayımcısı Sertifikasına sahip olan kişiler yer
almalıdır.
c) İl/İlçe Müdürlüğünce her altı
ayda bir olmak üzere yılda en az iki kez denetleme yapılır. Komisyon,
denetimler sırasında denetlenen kişi ve kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti
alan tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve Çiftçi Denetim Formunu (Ek-6)
düzenler.
ç) Görüşülecek tarımsal işletme sayısının
fazla olması durumunda Komisyon tarafından görevlendirilecek ve en az iki
teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen kişi veya kuruluştan tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve düzenlenen
Çiftçi Denetim Formu (Ek-6) değerlendirilmek üzere Komisyona sunulur.
d) Denetlemeye ilişkin rapor
üç suret olarak düzenlenir, raporun bir sureti yetki belgesi sahibi
kişi/kuruluşta, bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi/ kuruluşun bulunduğu
İlçe Müdürlüğünde diğeri ise İl Müdürlüğünde arşivlenir.
e) İl Müdürlüğünce yapılan
denetlemeye ilişkin cezalar İl Teknik Komitesince verilir.
f) Gerekli görülmesi halinde
Başkanlıkça da denetleme yapılır. Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak
düzenlenir. Raporun bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi ve kuruluşta, bir
sureti kişi ve kuruluşun bağlı olduğu İl Müdürlüğünde diğeri ise Başkanlıkta
arşivlenir. Bu denetlemeye ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir.
g) Cezalara itiraz, tebliğ
tarihinden itibaren otuz iş günü içerisinde Merkez Teknik Komitesine yapılır.
İtirazlar altı ay içinde Merkez Teknik Komitesince karara bağlanır. Merkez
Teknik Komitesinin ve başkanlığın aldığı kararlar kesindir.
ğ) Yetki belgesinin geçici olarak
alıkonulması ve yetki belgesinin iptali cezalarının kesinleşmesinden sonra bu
kişi ve kuruluşlar danışmanlık hizmeti sunamaz.
h) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların, hizmet sunduğu çiftçiler/tarımsal işletmeler, tarım
danışmanlarının hizmet sundukları ilin farklı ilçelerinde ise, bu
çiftçilere/tarımsal işletmelere ilişkin denetleme, bulundukları İlçe Müdürlüklerince
yapılır. Denetleme ile ilgili bilgi ve tutulan raporlar danışmanın hizmet
sunduğu İl/İlçe Müdürlüğüne rapor halinde gönderilir.
Kaldırılan hükümler
MADDE 21- (1)
Bakanlık Makamının 29/06/2010 tarihli ve B.12.0.TDG.0.15.02.00-4606 sayılı
Olur’ları ile uygulamaya konulan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri
Uygulama Esasları yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE – 1 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce tarımsal
danışmanlık yetki belgesi almış olan kişi ve kuruluşlar, bu Uygulama Esasları ile
belirlenen düzenleme ve şartları, bu Uygulama Esaslarının yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altı ay içerisinde yerine getirmek zorundadır. Gerek
görüldüğü takdirde Başkanlık bu süreyi bir seferliğine altı ay uzatabilir. Bu
sürenin sonunda şartları yerine getirmeyen kişi ve kuruluşların yetki belgesi
iptal edilir.
GEÇİCİ MADDE – 2 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi almak için başvuruları Başkanlık evrak kaydına girmiş
olan kişi ve kuruluşların Yetki Belgesi işlemleri, başvuru tarihinde yürürlükte
olan Uygulama Esasları hükümlerine göre Başkanlık tarafından sonuçlandırılır.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu usul ve esasları Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığı
yürütür.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu usul ve esaslar Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanının onayından
sonra yürürlüğe girer.