(TEBLİĞ NO: 2015/19)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli bir
yapıya kavuşmasını sağlamak üzere, tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşların desteklenmesi amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, desteklemeye
başvuracak kişi ve kuruluşlar, başvuru iş ve işlemleri, destekleme ödemesi
kriterleri, tarımsal işletme katkı payı, desteklemelerin denetimine ilişkin
görev ve yetkiler, desteklemeden yararlanamayacaklar ve cezai sorumluluklara
ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu maddesi,
8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik ve 16/3/2015 tarihli
ve 2015/7495 sayılı 2015 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin
Bakanlar Kurulu Kararının 8 inci maddesi hükümlerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1)
Bu Tebliğde geçen;
a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den
alınan belgeyi,
b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS): Arıcıların
"Arılık ve Koloni Bildirim Formu" beyanına istinaden il müdürlükleri
tarafından tutulan kayıt sistemini,
c) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
ç) Başkanlık: Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi
Başkanlığını,
d) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü,
e) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube
Müdürlüklerini,
f) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı
olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresinde tarımsal
üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
g) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve
29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği ile
oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal
desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri tabanını ve
buna bağlı kayıt sistemlerini,
ğ) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2015 yılı üretim
sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı ÇKS’den alınan belgeyi,
h) Hayvan kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve 28130
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması, Tescili
ve İzlenmesi Yönetmeliği ile oluşturulan ve işletmelerin, yetiştiricilerin ve
sığır cinsi hayvanların kimlik bilgilerinin kayıt altına alındığı Türkvet veri
tabanını,
ı) Hizmet alım/satım faturası: Tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kişi ve kuruluşlarca, tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal
işletmelere verilen ve mali mevzuata uygun faturayı,
i) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe müdürlüklerini,
j) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her ilde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesini,
k) Koyun-keçi kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve
28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi Türü Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliğine göre oluşturulan kayıt
sistemini,
l) Merkez teknik komitesi: Yönetmelik ile merkezde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesini,
m) Organik Tarım Bilgi Sistemi (OTBİS): Organik tarım
yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin bulunduğu
Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
n) Pasaport: Hayvanlar kulak küpesi ile tanımlanıp
veri tabanına işlendikten sonra hayvan hakkında gerekli bilgileri içeren ve
bilgisayardan il ve ilçe müdürlüğü tarafından çıktısı alınarak hayvan sahibine
verilen belge veya listeyi,
o) Serbest meslek makbuzu: Tarımsal danışmanlık
hizmeti veren serbest tarım danışmanınca, tarımsal danışmanlık hizmeti alan
tarımsal işletmelere verilen ve mali mevzuata uygun makbuzu,
ö) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına
çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan
girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunan ve Yönetmelikte
belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
p) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre kişilere
verilen Tarım Danışmanı Sertifikasını,
r) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
s) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet
gösteren kooperatif, birlik, dernek ve vakıflar ile gönüllü kuruluşları,
ş) Su ürünleri kayıt sistemi (SKS): Su ürünleri
yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt altına
alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı, izlendiği, raporlandığı,
Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt sistemini,
t) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri
üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel
Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi,
u) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat
odalarında ve tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal
danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
ü) Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları: Sivil
toplum örgütlerinden, tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle danışmanlık
hizmeti vermek üzere tarımsal işletme sahiplerince, ilgili mevzuata göre
kurulan ve yetki belgesine sahip tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları,
v) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum
örgütleri, ziraat odaları, şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca, tarımsal
işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında
yürütülen hizmetleri,
y) Tarımsal danışmanlık şirketi: Tarımsal işletmelere,
sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan kuruluşlara
tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve yetki belgesine sahip
danışmanlık şirketini,
z) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak,
bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için tarımsal
faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme,
depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
aa) Tarımsal işletme katkı payı
(TİKP): TYDD kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin, hizmet karşılığı olarak
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların hesabına yatırdığı ve
miktarı her bir tarımsal işletme için elli (50) Türk Lirası olan bedeli,
bb) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği (TYDD):
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara tarımsal danışmanlık
hizmeti sunduğu her tarımsal işletme için ödenen desteği,
cc) Uygulama esasları: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Uygulama Esaslarını,
çç) Üretici örgütleri: Yetki belgesine sahip, sivil
toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici birlikleri,
üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
dd) Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen
şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
ee) Yönetmelik: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
ff) Yerleşim yeri adresi: 15/12/2006 tarihli ve 26377
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliğine göre
sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri,
gg) Yerleşim yeri ve diğer adres belgesi: Kişinin
yerleşim yerini veya diğer adreslerini gösteren belgeyi,
ğğ) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964 sayılı
Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununa göre kurulmuş, çiftçilerin
üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel Hükümler
Tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal
işletmeler ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1)
Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti satın alacak tarımsal
işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır.
a) Çiftçi kayıt sistemine ve/veya hayvan kayıt
sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt sistemine
ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine ve/veya
Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS) kayıtlı olmak,
b) Aşağıdaki kriterlerden en az birini sağlamak,
1) Örtü altında en az üç dekar alanda üretim yapmak,
2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim yapmak,
3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya
yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz dekar,
suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak,
4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan işletmelerde
en az onu sağmal olmak kaydıyla en az yirmi büyük baş sığır, besi sığırcılığı
yapan işletmelerde en az yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en az elli baş
sığır ve küçükbaş hayvan yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip
olmak,
5) Arıcılıkta en az elli adet arı kolonisine sahip
olmak,
6) Su ürünleri üretim tesisine sahip olmak,
7) Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta
üretiminde 5000 adet, et üretiminde 10 000 adet ve üzeri kapasitede
yetiştiricilik yapmak,
8) Organik tarım alanında, birinci fıkranın (b)
bendinin (1), (2), (3), (4), (5) ve (7) nci alt bentlerinde belirtilen işletme
büyüklüklerinin yarısına sahip olmak.
(2) Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti
alacak tarımsal işletmelerin sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar
ile en az on iki aylık sözleşme imzalamış olmak,
b) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ
kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti almak,
c) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin
istediği bilgi ve belgeleri ibraz edilmek üzere hazır bulundurmak,
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti aldığı kişi veya
kuruluşun bildirdiği banka hesabına tarımsal işletme katkı payını yatırmak,
gerekir.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar ile sorumlulukları
MADDE 6 – (1)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Bünyelerinde danışman istihdam eden üretici
örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları,
c) Tarımsal danışmanlık şirketleri,
ç) Serbest tarım danışmanları.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmelerini esas alarak tarımsal
işletmeler ile sözleşme imzalar.
b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası taraflarca
paraflanır ve sözleşme süresi en az on iki aydır.
c) Bu Tebliğ yayımlanmadan önce sözleşme imzalamış ve
2014 yılı TYDD’den faydalanmamış olan tarımsal işletmelerin sözleşmeleri,
31/12/2015 tarihini kapsamak kaydıyla geçerli olacaktır. Bu Tebliğ
yayımlanmadan önce sözleşme imzalamış ve 2014 yılı TYDD’den faydalanmış olan
tarımsal işletmelerin sözleşme süreleri, eski sözleşmenin bitimi tarihinden
başlayarak en az on iki aydır. Bu Tebliğ yayımlanmadan önce sözleşme imzalamış
ve 2014 yılı TYDD’den faydalanmış olan tarımsal işletmelerin sözleşme süreleri
2014 yılı TYDD hizmet sunumunun bitiminden itibaren on iki ayı kapsıyorsa
sözleşme geçerli olacaktır.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti Yönetmelik, Uygulama
Esasları ve bu Tebliğde yer alan hükümler doğrultusunda sunulmalıdır.
d) Bakanlıkça bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan
TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına karar
verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba yatırılmak suretiyle
iade edilir.
e) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin
istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek üzere hazır bulundurulur.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesinin, mücbir
sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilmesi durumunda, bu durum
on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne bildirilir.
g) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki tarım danışmanının mücbir sebeplerden dolayı görevinden
ayrılması halinde aynı nitelikteki danışman on beş gün içinde ikame edilir ve
ikame edilen tarım danışmanına ait bilgi/belgeler ile TYDD Başvurusunda Bulunan
Kişi veya Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal (Ek-3) on beş
gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri,
sistem üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü
tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından
Başkanlığa bildirilir.
ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki yöneticinin mücbir sebeplerden dolayı görevinden ayrılması
halinde aynı nitelikteki yönetici on beş gün içinde ikame edilir ve ikame
edilen yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri, sistem üzerinde işlendikten sonra bir
hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde
ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bildirilir.
h) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki tarım danışmanı mücbir sebepler, tarım danışmanı
sertifikasının geçici iptali veya iptali nedenleri ile Tebliğde belirtilen on
iki aylık hizmet sunumu içerisinde bir defadan fazla değiştirilemez.
ı) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile tarım danışmanı ve yönetici
arasında imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin süresi yirmi dört aydan az
olamaz. Doğum izni kullanan tarım danışmanı ve yönetici yerine istihdam edilen
kişiler bu hükmün dışındadır.
i) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı
ve yönetici ile serbest tarım danışmanı tarımsal danışmanlık hizmet bürolarının
bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır.
j) Tarımsal işletme katkı payının yatırılması için
Banka hesabı açmak ve bu hesabı tarımsal işletmelere bildirmek.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların hizmet verebileceği il ve ilçe sınırları ile ilgili hususlar
aşağıda belirtilmiştir.
a) Serbest tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık
dernek ve vakıfları; sadece bulundukları il sınırları içerisinde tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
b) Tarımsal danışmanlık şirketleri; bulundukları il
sınırları dışında başka il veya ilçede ancak şube açmak şartıyla tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
c) Üretici örgütleri; bulundukları il sınırları
dışındaki yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
ç) Ziraat odaları; ilgili mevzuatlarına uygun olarak
bulundukları ilçe veya hizmet verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları
dahilinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
(4) Kendi adına veya kuruluşta çalışan tarım
danışmanları, sertifikalarını Yönetmelikte belirtilen ilgili hükümlere göre
vize ettirirler. Aksi durumda kendi namlarına veya kuruluşta tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmeti veremez, tarımsal işletmeler ve tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kuruluşlar ile sözleşme imzalayamazlar.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların denetlenmesi
MADDE 7 – (1)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi ile ilgili
hususlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir komisyon oluşturulur.
Komisyonun oluşumunda, varsa Tarım Yayımcısı Sertifikasına sahip olan kişiler
öncelikli olmak üzere Bakanlık teknik personeli görevlendirilir.
b) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşları şikâyet, ihbar gibi olağan dışı durumlarda yapılacak denetimler
hariç altı ayda bir olmak üzere, bu Tebliğin uygulama süresince en az yılda iki
defa denetler.
c) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğe göre denetleyerek
denetim raporu düzenler.
ç) İl Müdürlüğünde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler
Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan komisyon, İl Müdürü kararı ile ilçelerde
de ayrıca denetleme yapabilir.
d) Komisyon veya komisyon tarafından görevlendirilecek
ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen kişi veya kuruluştan
tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin en az % 25’i ile
görüşme yapar ve tutanak düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların bürosunun bulunduğu ilçe sınırları dışında, hizmet alan tarımsal
işletmeler için ilçeler arası koordinasyon sağlanmak suretiyle tarımsal
işletmenin bulunduğu il/ilçe komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek heyet tarafından görüşmeler yapılır. Yapılan çiftçi
görüşmelerinde memnuniyetsizlik oranı % 20 ve üzerinde olduğunda ceza işlemleri
uygulanır.
e) Denetim sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan
kişi ve kuruluşların durumları İl Teknik Komitesinde görüşülüp, Yönetmelik ve
Uygulama Esasları ile bu Tebliğde belirtilen hususlar dikkate alınarak karara
bağlanır. Bu kararlara itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu maddesine göre yapılır.
f) Bu Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi tamamlanamayan
veya denetleme sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kişi ve kuruluşların
TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi ile denetleme süreci sonuçlanıncaya kadar
Başkanlıkça durdurulur.
g) Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma veya hakkında
şikâyet bulunan kişi ve kuruluşların TYDD ödemelerini durdurma hakkına
sahiptir. Bu kişi ve kuruluşların ödemesi on iki aylık hizmet sunumu
tamamlanana kadar yapılmaz.
ğ) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki
tarım danışmanlarından, mücbir sebepler, tarım danışmanı sertifikasının geçici
iptali veya iptali nedenlerinden dolayı görevinden ayrılanların sayısının üç ve
üzerinde olması halinde, kuruluşun denetimi İl Müdürlüğünde Koordinasyon ve
Tarımsal Veriler Şube Müdürü Başkanlığında oluşturulan komisyonca tekrar
yapılır ve denetim raporunun uygunluğu halinde ayrılanların yerine bu Tebliğin
hükümlerine göre tarım danışmanı istihdamı yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru İşlemleri ve Belgeler
Başvuracak kişi ve kuruluşlar ile istenecek belgeler
MADDE 8 – (1)
Tarımsal işletmeler ile imzalanan sözleşmelere istinaden 6 ncı maddenin birinci
fıkrasında belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD’ye başvurabilir.
(2) TYDD’ye başvuracak kişi ve kuruluşlar adına
başvuru yapmaya aşağıdaki kişiler yetkilidir.
a) Serbest tarım danışmanı,
b) Ziraat Odası Başkanı,
c) Birlik Başkanı,
ç) Kooperatif Başkanı,
d) Tarımsal Dernek Başkanı,
e) Tarımsal Vakıf Mütevelli Heyeti Başkanı,
f) Tarımsal danışmanlık şirketinin Ticaret Sicil
Gazetesinde belirtilen şirket yetkilisi.
(3) Başvuru sırasında istenecek belgeler aşağıda
belirtilmiştir.
a) TYDD Başvuru Formu ve Taahhütname (Ek-1) ile
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteği Başvurusunda Bulunan Kişi veya Kuruluşa
Ait Bilgi Formu (Ek-2),
b) TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi veya Kuruluşun
Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal (Ek-3). Bu icmal tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların bünyesindeki her danışman için,
uygulama esaslarında belirtilen hükümler doğrultusunda ayrı ayrı
düzenlenecektir,
c) Her tarımsal işletme için, tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi/kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi,
ç) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası, üretici
birliği, kooperatif, tarımsal danışmanlık şirketi, tarımsal dernek ve
vakıfların SGK prim borcu olmadığına dair ilgili kurumdan aldığı belge,
d) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası, üretici
birliği, kooperatif, tarımsal danışmanlık şirketi ve vergi mükellefiyeti olan
tarımsal dernek ve vakıfların vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili
kurumdan aldığı belge,
e) 8 inci maddenin ikinci fıkrasının (b), (c), (ç),
(d) ve (e) bentlerinde belirtilen TYDD başvurusunda bulunacak kişiler için
başvuru yapabileceğine dair alınan yönetim kurulu/yetkili kurul kararı onaylı
sureti,
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği işletmenin
tipine göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri veya birkaçı,
1) ÇKS belgesi,
2) AKS belgesi,
3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi,
4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi,
5) Hayvan pasaportlarının veya listelerinin il/ilçe
müdürlüğü onaylı sureti,
6) Koyun/keçi kayıt sisteminden alınan belge/liste,
7) Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS) kayıtlı
olduğuna dair il veya ilçe müdürlüğünden alınan yazı,
8) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği için, etlik veya
yumurta tavukçuluğu sürü durumunu ve sürüdeki hayvan sayısını gösteren il veya
ilçe müdürlüklerinden alınan onaylı İşletme Tescil Belgesi,
9) Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak
Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama
Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında arazi
toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS güncellemesinin yapılamadığı hallerde,
il müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini ihtiva eden belge.
g) TYDD’ne başvuran kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanı/danışmanları, yönetici/yöneticileri ve serbest tarım danışmanı nüfus
kayıt sisteminden Yerleşim Yeri ve Diğer Adres Belgesi alır. Bu belgede
belirtilen yerleşim yeri adresi ile 6 ncı maddenin 2 nci fıkrasının (i)
bendinde belirtilen yerleşim yeri adresi aynı olmalıdır.
ğ) Her bir tarımsal işletme için ayrı ayrı olmak üzere
tarımsal işletme katkı payının, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi veya
kuruluşun bildirdiği Banka hesabına yatırıldığına dair Banka dekontu.
Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemleri
MADDE 9 – (1) Başvuru
tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemlerine ilişkin hususlar aşağıda
belirtilmiştir.
a) TYDD’den faydalanmak isteyen kişi ve kuruluşlar,
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren elli gün içerisinde istenen belgeler ile
birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe
müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvurur. Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların şubesi var ise şube bürosunun bulunduğu
yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne ayrıca
başvuru yapar.
b) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine
Destekleme Ödemesi Yapılmasına Dair Tebliğ Kapsamında Destekleme Ödemesi
Yapılacak Kişi veya Kuruluşlara Ait İlçe İcmali (Ek-4) ve Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal
İşletmelere Ait İlçe İcmali (Ek-6), ilçe müdürlüğünce ilçe müdürlüğünün
olmadığı yerde il müdürlüğünce son başvuru tarihinden itibaren otuz gün
içerisinde veri giriş sistemine kayıt edilerek, il müdürlüğüne gönderilir. İl
müdürlüğü tarafından sistemden alınan, Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme
Ödemesi Yapılacak Kişi veya Kuruluşlara Ait İl İcmali (Ek-5) ve Tarımsal Yayım
ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal
İşletmelere Ait İl İcmali (Ek-7) çıktıları onaylanarak TYDD’ye son başvuru
tarihinden kırk beş gün sonra il ve ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarılır.
İcmaller on gün süreyle askıda bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve
saati tutanağa bağlanır. Askı süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç
on gün içerisinde il teknik komitesi tarafından değerlendirilerek karara
bağlanır ve kabul edilen değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş (Ek-5) ve
(Ek-7) icmalleri alınır. Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki
bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye
alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz.
c) İcmalleri askıya çıkarma ve indirme tarihinin resmi
tatil gününe denk gelmesi halinde icmalleri askıya çıkarma ve indirme işlemi
resmi tatili takip eden ilk iş günü gerçekleştirilir.
ç) Kesinleşmiş (Ek-5) icmali, itirazların
değerlendirilmesini müteakip beş gün içinde yazılı olarak Başkanlığa
gönderilir.
d) Bu Tebliğdeki başvuru bitiş tarihinden sonra askı
süresi içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler dışında
çiftçinin beyanı ile 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen
kayıt sistemlerinde yapılacak güncellemeler TYDD ödemesine esas olmaz.
e) TYDD’ye başvurmuş olan kişi ve kuruluşlardan,
il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca veya Başkanlıkça Yönetmelik,
Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan denetleme ve inceleme sonucu
Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan cezalardan uyarı için toplam TYDD
tutarı %10 oranında, kınama veya önce uyarı cezası alıp ikinci uyarıdan dolayı
kınama cezası için toplam TYDD tutarı %30 oranında, önce uyarı cezası alıp
sonrasında kınama cezası için toplam TYDD tutarı %50 oranında azaltılır. Kınama
üstü ceza verilmiş kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir
nedenden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal işletmeler
il/ilçe icmalinden çıkartılır.
(2) TYDD birinci ve ikinci dilim ödemeleri yapılmadan
önce tarım danışmanı ve yöneticinin sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK
prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge ve maaş dekontları,
fatura/serbest meslek makbuzu, teminat alınması ve ödeme icmallerinin
Başkanlığa gönderilmesi aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir.
a) Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ve
on ikinci ayın sonunda ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce,
tarımsal işletmeler adına düzenlenen birinci ve ikinci dilim ödeme miktarına
göre fatura/serbest meslek makbuzu TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe
müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe
icmalinden çıkartılır.
b) Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ve
on ikinci ayın sonunda ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı
ve yöneticinin sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık
bazda icmalini gösteren belge ve maaş dekontları TYDD başvurusunun yapıldığı
il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar
il/ilçe icmalinden çıkartılır.
c) Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ayın
sonunda ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar, hizmet verdiği tarımsal
işletmeler için ödenecek olan, toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz banka
teminat mektubunu 8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yetkili kişiler
aracılığı ile il müdürlüğüne teslim eder veya hizmet verdiği tarımsal
işletmeler için ödenecek olan, toplam TYDD tutarının %5’i kadar tutarı, il
müdürlüğünün açtığı hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin
teminat mektupları muhafazası için Defterdarlık Muhasebe Müdürlüğüne teslim
edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
ç) Teminat mektuplarının toplam tutarı, ödenecek olan
toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat Bankası
ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat mektubu alınabilir.
d) Birinci fıkranın (e) bendinde belirtilen ceza
oranları göz önünde bulundurularak ödemeye esas kesinleşmiş il icmalleri
hazırlanır. Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ve on ikinci ayın
sonunda il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca altı ayda bir yapılan
denetimi müteakip, bu Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere
kesinleşmiş (Ek-4) ve (Ek-6) icmalleri ilçe müdürlüğünden il müdürlüğüne 5 gün
içinde, kesinleşmiş (Ek-5) ve (Ek-7) icmalleri il müdürlüğünden Başkanlığa 10
gün içinde yazılı olarak gönderilir. İl/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan
komisyonlarca yapılan denetimlerde Yönetmelik ve uygulama esasları kapsamında
uyarı veya kınama cezası uygulanan kişi ve kuruluşlara ait ödeme icmalleri, cezanın
kişi veya kuruluşa tebliğ tarihinden itibaren itiraz süresi olan otuz iş günü
sonunda, itiraz olması halinde ise Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Merkez Teknik
Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin komisyonu
kararı sonrasında, verilen karara göre Başkanlığa gönderilir.
e) Başkanlığa gönderilen (Ek-5) il icmalleri ödeme
işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir.
f) Ödemeler, Bakanlık tarafından, gerekli kaynağın
bankaya aktarılmasını müteakip, Banka tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 10 – (1)
Yönetmelik ve Uygulama Esasları kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alan
her tarımsal işletme için, hizmet aldığı kişi veya kuruluşlara 600 TL tarımsal
yayım ve danışmanlık desteği ödemesi yapılır.
(2) Bakanlığımız tarafından yetkilendirilerek tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti sunan; üretici örgütü, ziraat odası, tarımsal
danışmanlık vakfı, tarımsal danışmanlık şirketi, tarımsal danışmanlık derneği
ve bunların şubeleri de dahil olmak üzere bünyelerinde çalıştırdıkları en fazla
sekiz (8) tarım danışmanı için TYDD ödemesi yapılır.
(3) Her tarımsal işletme için yıllık 600 TL TYDD, bu
Tebliğin yayımı tarihinden itibaren beşinci ay ve on ikinci ay sonunda, 12
aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla iki dilim halinde 400 TL
ve 200 TL olarak Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir.
(4) Tarımsal işletme birden fazla kişi ve/veya
kuruluştan hizmet aldığı takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere, ceza
durumu, üyelik durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile tarımsal
danışmanlık hizmetinin uyumu, yetki belgesi tarihi, sözleşme tarihi ve başvuru
tarihine göre il müdürlüğünün belirlediği bir kişi veya kuruluşa ödeme yapılır.
(5) Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre Bakanlıkça
belirlenir. TYDD ödemeleri 2015 yılı bütçesinden karşılanır. Kaynak
yetersizliği nedeni ile yapılamayan TYDD ödemeleri bir sonraki yıl bütçesinden
yapılır.
(6) Üzerinde haciz kararı bulunan kişi ve kuruluşlara
on iki aylık hizmet sunumunu müteakip TYDD ödemesi yapılır. Bu durumdaki kişi
ve kuruluşların 1 inci dilim TYDD ödemesi 12 aylık hizmet sunumu sonuna
ertelenir.
(7) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlara 14 üncü madde kapsamında yapacakları geri ödeme işlemi tamamlanana
kadar kendilerine TYDD ödemesi yapılmaz.
(8) TYDD ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için, yetki
belgesinin verildiği ilin banka şubesinden yapılır. Merkezinde faaliyet
göstermeyen kuruluşlara şubeleri için ödeme yapılmaz.
(9) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi veya
kuruluştaki kadın tarım danışmanının doğum yapması ve durumu doktor raporu ile
belgelemesi şartıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun veya serbest
tarım danışmanının talep etmeleri durumunda, bu Tebliğde belirtilen 52 haftalık
hizmet sunumunun en az 36 haftalık süresinde tarımsal danışmanlık hizmeti
sunmaları halinde, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşta doğum yapan
tarım danışmanının hizmet verdiği tarımsal işletmeler için yapılacak toplam
TYDD ödemesinin 2/3’ü veya serbest tarım danışmanına yapılacak toplam TYDD
ödemesinin 2/3’ü ödenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İl Teknik Komiteleri
İl teknik komitelerinin görevleri
MADDE 11 – (1)
İl teknik komiteleri aşağıdaki görevleri yapar.
a) İl Teknik Komitesi il düzeyinde tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmet sunumunun kalite ve verimliliğini artırmak, hizmet
sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak için ilgili mevzuata uygun her türlü
tedbir ve kararı alır.
b) İl Teknik Komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların TYDD’ye başvurularını sağlamak üzere her türlü
tedbiri alır.
c) İl Teknik Komitesi il düzeyinde tarımsal
danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her türlü işlemi denetlemek üzere
gerek görürse, il müdürlüklerinden Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü
başkanlığında oluşturulan denetleme komisyonunu görevlendirebilir.
ç) İl Teknik Komitesi gerçeğe aykırı beyanda
bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki işlemleri yapmaya yetkilidir ve
alınan kararların uygulanması yönünde komite başkanı aracılığı ile ilgili
mercilere girişimde bulunur.
d) İl Teknik Komitesi haksız yere TYDD’den
yararlandığı tespit edilen kişi/kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara bağlar. Ayrıca,
gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe müdürlüğü de, ilgili
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur.
e) İl Teknik Komitesi, bu Tebliğin uygulanması
sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve karar almaya
yetkilidir. İl Teknik Komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Tarımsal Yayım
ve Danışmanlık Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre
oluşturulan disiplin komisyonu tarafından değerlendirilir ve kesin olarak
karara bağlanır.
Desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve yetkiler
MADDE 12 – (1)
Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği uygulamasının denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Uygulamaya ilişkin inceleme ve
denetimler Bakanlık tarafından yapılır.
(2) Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin
yanı sıra ilgili mevzuatın öngördüğü her türlü denetime tabidir.
(3) Bu denetimler sırasında, tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin, bilgilerde
gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak tespit edilmesi
halinde, haklarında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda
bulunulur. Ayrıca, ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal işlemler
yürütülür. Bakanlık, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca değerlendirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Desteklemeden Yararlanamayacaklar ile Desteklemenin
Geri Alınması
Desteklemeden yararlanamayacaklar
MADDE 13 – (1)
Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD ödemesinden faydalanamaz.
a) Çiftçi kayıt sistemine ve/veya hayvan kayıt
sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya arıcılık kayıt sistemine
ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt sistemine ve/veya
Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS) kayıtlı olmayan her bir tarımsal işletme
için,
b) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
kişi/kuruluşlardan, istenen belgelerle birlikte, 9 uncu maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde başvurmayanlar,
c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere başvuru yapan
kişilerden gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz edenler,
ç) Kamu tüzel kişileri,
d) Men edildiği süre boyunca, tarımsal desteklemelerin
herhangi birinden men edilmiş olan tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlar,
e) Men edilen bir tarımsal işletmenin men edildiği
süre boyunca, bu tarımsal işletmeye hizmet sunan kişi ve kuruluşlar,
f) Bu Tebliğin yayımlandığı tarihten önce, il/ilçe
müdürlüğü kayıtlarına girmiş ve dosyasında eksiği olmayan yetki belgesi
başvuruları hariç, bu Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra Tarımsal Danışmanlık
Yetki Belgesi alan kişi/kuruluşlar ile şube izni alanlar,
g) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ
kapsamında yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu
süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan kınama üstü
ceza alan kişi/kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve iptali cezası hali
hazırda devam eden kişi/kuruluşlar,
ğ) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptal edilen
kuruluşun ortak/sahibi/yönetici ile yetki belgesi iptal edilen serbest tarım
danışmanının, cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı başka bir tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar,
h) Tarım danışmanı, tarım yayımcısı belgesine sahip
olan kişiler aynı zamanda tarımsal işletme sahibi ise, sahip olduğu sertifika
bölümünde tarımsal danışmanlık hizmeti alıyorsa bu tarımsal işletme için
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar,
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların, ölüm hali hariç olmak üzere, on iki aydan daha az süreli tarımsal
danışmanlık hizmeti sundukları tarımsal işletmeler,
i) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar ile tarımsal işletme arasında imzalanan tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmelerinin herhangi bir nedenden dolayı karşılıklı ve/veya tek taraflı
fesih edilmesi durumunda bu işletme için, hizmet sunan kişi/kuruluşlar,
j) Tarımsal işletme katkı payının tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi veya kuruluşun bildirdiği banka hesabına yatırıldığına dair
banka dekontları ibraz edilmeyen veya banka dekontu ibraz edilmesine rağmen
tarımsal işletme katkı payını yatırmadığı anlaşılan her bir tarımsal işletme.
Desteklemenin geri alınması ve teminatın iadesi
MADDE 14 – (1)
Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488
sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır.
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar ve Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet
sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan iki
kınama ve üstü ceza alan kişi/kuruluşlara yapılan TYDD ödemesi,
b) Tarımsal işletme ile imzalanmış olan tarımsal
danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir nedenden dolayı karşılıklı veya tek
taraflı, il müdürlüğünün uygun raporu ile fesh olursa bu tarımsal işletme için
ödenmiş olan TYDD,
c) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptali cezası
alan serbest tarım danışmanı ile kuruluşun ortak ve sahibi ile kuruluşta
görevli yöneticinin ve cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı diğer
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa ödenen yılı TYDD,
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlara, ölüm hali hariç, on iki aydan daha az süreli tarımsal danışmanlık
hizmeti sundukları tarımsal işletmeler için ödenen TYDD, geri alınır.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar ve Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet
sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan uyarı
cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %10’u, kınama veya
önce uyarı cezası alıp ikinci uyarıdan dolayı kınama cezası alan
kişi/kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %30’u önce uyarı cezası alıp
sonrasında kınama cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin
%50’si, kınama üstü cezası alan kişi/kuruluşlara yapılan TYDD ödemesinin tamamı
5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım
danışmanının bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresi içerisinde ölümü
halinde, ödenmiş olan TYDD geri alınmaz.
(4) TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini takiben
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi
geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile
birlikte il müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan
tutar kendisine iade edilir. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşa ödenen TYDD’nin herhangi bir nedenle geri alınması durumunda öncelikle
teminattan mahsup edilir.
İdari yaptırımlar
MADDE 15 – (1)
Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler, kendilerine ibraz edilen ödemelere esas
teşkil eden belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar.
(2) Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek haksız yere
TYDD ödenmesine neden olanlar ile haksız yere TYDD ödemesinden yararlanmak
üzere sahte veya içeriği itibariyle gerçek dışı belge düzenleyen ve kullanan
kişi ve kuruluşlar hakkında gerekli cezaî ve diğer kanunî işlemler yapılır.
(3) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan
ödemeler hariç olmak üzere, bu Tebliğ hükümlerine aykırı olarak haksız yere
TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü
maddesi uyarınca işlem yapılır, alınan teminat mektubu veya il müdürlüğü adına
açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine adına irat kaydedilir.
Yürürlükten kaldırılan tebliğler
MADDE 16 – (1)
21/5/2009 tarihli ve 27234 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No:
2009/45), 27/5/2010 tarihli ve 27593 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılmasına Dair Tebliğ
(Tebliğ No: 2010/21), 26/3/2011 tarihli ve 27886 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi
Yapılmasına Dair Tebliğ (Tebliğ No: 2011/14), 12/6/2012 tarihli ve 28321 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine
Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2012/41), 14/6/2013
tarihli ve 28677 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ
No: 2013/31) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17 – (1) Bu
Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.